bitumiczne dylatacje Tarco
Oferta
Elastyczne, wodoszczelne przekrycia szczelin dylatacyjnych
Asfaltowe przekrycie dylatacyjne stanowi odcinek nawierzchni o specjalnej konstrukcji przenoszącej zarówno obciążenia wywołane naciskami kół pojazdów, jak i kompensującej odkształcenia poziome i pionowe, wywołane przemieszczeniami krawędzi szczeliny dylatacyjnej obiektu mostowego.
Jest to najprostsze, najtańsze i najszybsze do wykonania zabezpieczenie przerw dylatacyjnych w mostach o małej i średniej rozpiętości.
Dylatacje typu TARCO zabezpieczają nawierzchnię obiektów mostowych przed uszkodzeniami, wynikającymi z ruchów termicznych, drgań i przemieszczeń, spowodowanych ugięciami konstrukcji przęseł. Zabezpieczają również strefy przydylatacyjne przed napływem wody opadowej, środków odladzających i innych zanieczyszczeń z powierzchni jezdni oraz z poziomu izolacji.
Przekrycie dylatacyjne typu TARCO jest wykonywane bezpośrednio na obiekcie mostowym. Zbudowane jest z grysów łamanych ze skał magmowych oraz lepiszcza TARCOMASTIC, wykonanego na bazie asfaltu modyfikowanego z dodatkiem polimerów, wypełniaczy oraz substancji powierzchniowo-czynnych.
Wymiary przekrycia dobierane są indywidualnie dla każdego obiektu.
Elementy składowe przekrycia:
- Koryto przekrycia dylatacyjnego typu TARCO – przestrzeń w nawierzchni w formie schodkowej z odsadzkami, symetrycznie względem szczeliny dylatacyjnej.
- Stabilizator – blacha aluminiowa lub stalowa zabezpieczona przed korozją. Zamyka szczelinę dylatacyjną od góry, podtrzymuje szkielet przekrycia dylatacyjnego.
- Membrana – jednorodna, gładka taśma na bazie polichlorku winylu (PCW-P0 lub EPDM.
- Asfaltowa masa zalewowa TARCOMASTIC – elastyczna masa bazująca na substancjach bitumicznych – stanowi lepiszcze wypełnienia.
- Kruszywo – łamane ( np. bazalt, granit ) o uziarnieniu od 11 do 25mm. Pełni rolę szkieletu wypełnienia.
- Kruszywo – łamane o uziarnieniu od 2 do 5mm( np. 2/4, 2/5) do uszorstnienia przekrycia dylatacyjnego
- Poliuretanowy profil uszczelniajacy – umieszczony w szczelinie dylatacyjnej zabezpiecza przed wypływem gorącej masy zalewowej z koryta.
TECHNOLOGIA WYKONANIA
Przekrycia dylatacyjne typu TARCO wykonuje się według następującej kolejności robót:
- prace przygotowawcze (wytyczenie przebiegu dylatacji, organizacja ruchu itp.)
- wycięcie w nawierzchni zaprojektowanego koryta
- oczyszczenie koryta i osuszenie gorącym, sprężonym powietrzem, piaskowanie jego powierzchni
- ponowne oczyszczenie wypiaskowanego koryta sprężonym powietrzem
- założenie muf na ewentualnych rurach osłonowych znajdujących się w chodniku
- zapewnienie odwodnienia z poziomu izolacji (sączki ,drenaże)
- zabezpieczenie szczeliny dylatacyjnej poliuretanowym profilem uszczelniającym
- posmarowanie dna koryta masą zalewowa TARCOMASTIC
- ułożenie symetrycznie wzdłuż szczeliny dylatacyjnej stabilizatora
- ponowne posmarowanie szczeliny wraz ze stabilizatorem masa zalewową
- ułożenie membrany symetrycznie względem szczeliny
- wypełnienie koryta na przemian odpowiednio rozgrzaną masą zalewową i gorącym kruszywem tak aby masa zalewowa wypełniła wszystkie przestrzenie
- po dokładnym spenetrowaniu kruszywa (najczęściej następnego dnia) wylanie ostatniej warstwy masy z posypaniem kruszywem
- uzupełnienie krawężników z wypełnieniem szczelin masą elastyczną
- odtworzenie konstrukcji chodnika nad dylatacją według indywidualnego opracowania
Przekrycie dylatacyjne typu TARCO należy wykonać na całej szerokości przekroju poprzecznego mostu obejmującej jezdnię i chodniki. Konstrukcja chodnika powinna umożliwiać wycięcie w nim koryta będącego kontynuacją koryta wyciętego w jezdni obiektu.
Inne zastosowania technologii asfaltowych przekryć dylatacyjnych TARCO:
- w strefach przejściowych między nawierzchnią, a elementami stalowymi innych urządzeń dylatacyjnych
- w strefach przejściowych pomiędzy nawierzchnią, a blokowym urządzeniem dylatacyjnym
- w strefach przejściowych pomiędzy nawierzchnią bitumiczną, a nawierzchnią betonową
- zapewnienie bezpieczeństwa ruchu przy przejeździe przez zniszczone urządzenia dylatacyjne typu modułowego
Zaletami asfaltowych przekryć dylatacyjnych TARCO jest to, że:
- można je wykonywać etapami bez wyłączania jezdni z ruchu;
- wykonuje się je w krótkim czasie (10-20 m / dobę);
- są łatwe do zastosowania w konstrukcji jezdni istniejącej (wykonywane są w warstwach nawierzchni bez kotew); stosować je można na obiektach komunikacyjnych z konstrukcją nośną betonową, zespoloną i stalową, posiadających bitumiczną, epoksydową lub betonową nawierzchnię;
- są tanim, szybkim i bezpiecznym sposobem zabezpieczenia obiektów przed zniszczeniami spowodowanymi przeciekami wody i innych substancji szkodliwych przez szczeliny dylatacyjne;
- umożliwiają wykonanie remontu (wymianę) warstwy ścieralnej nawierzchni jezdni bez konieczności ponownego montażu całej dylatacji;
- nie wymagają konserwacji;
Asfaltowe przekrycia dylatacyjne TARCO od wielu lat doskonale sprawdzają się w praktyce pod warunkiem zastosowania materiałów odpowiedniej jakości i wykonania przez wyspecjalizowanych pracowników zgodnie z aprobatą techniczną.